Lite schema

Har lite torka på vad jag skall skriva, just nu hinner jag inte med nått invecklat inlääg så tänkte lägga på ett schema på veckans pass!

Tisdag (idag)
Idag ska jag och Naima ta en tur i skogen, hoppas på inget bråk. Som jag skrivit tidigare har vi lite av en bråkperiod nu så lite galopp i skogen hoppas jag på ska mjuka upp hennes bitterhet :) Vet att allt skov och ömma päls är ett faktum till hennes beteende just nu, så ska pröva att ge henne en b-vitamin spruta som jag blev tipsad om för nån vecka sedan av min hovslagare. Han sa att han haft liknande problem och irittationen hos hästen försvann. brukar ge henne b-vitamin vid fällnig i maten men kanske inte ger samma effekt?

Onsdag
Imorgon har jag tänkte att jobba henne med olika serpentin övningar så hon får tänka och jobba lite. Hon är en typisk sån där häst som hittar på hyss så fort hon inte har arbete. MEN samtidigt så tycker hon det är jobbigt att arbeta så då surar hon ihop. Vet att jag kanske inte låter så posetiv till vårat arbete, men känner att om jag pekar ut felen mer, ju mer har vi att arbete med! (Y)

Torsdag
På Torsdag ska vi ta en till uteritt om vädret tillåter, så tråkigt om vägarna fryser på. Man kan ju inte ta sig nånstans utan att brodda på hästen och det är ju inte de lättaste när hålen är dränkta av lera och skit.. Har ni broddar på nu? Hur långa är era uteritter och hur länge är ni ute och rider? Alltså en ordentlig uteritt med en fullt igångsatt häst.

Fredag
Dagen innan helg kommer hon antingen få vila eller en mer slapp uteritt. Kanske en fotografering om vädret är fint?

Lördag
Som huvud arbete under lördagen skall jag jobba mycket skänkelövningar. Förr jobba jag mycket med det här och Naima va kanon i sidorna och lyssna på minsta lilla, nu mera har jag slarvat och inte haft dagar med bara skänkelarbete. Det jag menar med skänkelarbete för mig är att få Naima att flytta sig enkelt och smidigt åt sidorna i skänkelvikning, gå korekta öppna och sluta och ett speciellt arbete jag jobba för att få galoppfattningar att sitta. jobbar på en volt i galopp och gör minst fyra halter och blir inte fattningarna korekta gör jag halt igen och ryggar fem steg. Detta är riktigt värt kan jag säga. Våra fattningar blir skitbra från alla gångarter efter denna övning, och den skall göras ofta!

Söndag
Sista dagen på veckan kommer först att få bli en kortare uteritt på cirka 45-60min då jag annars är iväg i 120min. Sen skall jag bara gå igenom henne lite i paddoken med kanske en liten genomgång av programmen.



Felicia

Har inga broddar än. Vi rider vanliga fall ut va 1h-2h :) Vi har ju inte så mycket grusvägar så är inte så halt.

2012-01-17 | 17:30:49 | http://teamnyrk.blogg.se/
NellieB

Sv. Tack :D

Gud va fin Naima är :)



Kram

2012-01-17 | 21:04:57 | http://Nellieberntsson.se
kajsa

Sv. Följer dig nu, säg till när du följer mig :)

2012-01-18 | 07:11:55 | http://kajsaochtuva.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback